با توجه به اهمیت و سهم عمدة جریانهای غلیظ در مدیریت پایدار منابع آب و محیط زیست، بررسی جنبههای مختلف آن امری ضروری است. پژوهشهای انجام شده تاکنون در شرایط آزمایشگاهی و فلومهای با بستر صلب بوده است؛ اما در این پژوهش برای نزدیک کردن نتایج به شرایط طبیعی در رودخانهها و مخازن و امکان بررسی فرسایش بستر، آزمایشها روی بستر متحرک و فرسایشپذیر انجام شد. از آنجا که پروفیل بدنه سرعت سهم مهمی در تشکیل انواع فرمهای بستر و فرسایش آن دارد، با تغییر شرایط هیدرولیکی جریان، به تحلیل مشخصههای پروفیل سرعت بدنه جریان غلیظ در دو شرایط بستر صلب و متحرک پرداخته شد. بدینترتیب، نتایج نشان داد که بستر متحرک و بهخصوص تشکیل فرم بستر، باعث کاهش سرعت بدنه جریان غلیظ تا حدود ۳۰ % و کاهش روند افزایش سرعت به ازای افزایش غلظت جریان تا حدود ۵۰ % خواهد شد. همچنین، در مقایسة پروفیلهای بدون بعد سرعت جریان، مشخص شد مقادیر نسبی مرز بین آب زلال و جریان غلیظ در شرایط بستر متحرک حدود ۲۵ % کاهشیافت و در شرایط تشکیل که فرم بستر این مقدار به ۴۰ % هم میرسد.
شریف نژاد, اعظم, کاشفی پور, سید محمود, & قمشی, مهدی. (1397). بررسی آزمایشگاهی مشخصههای پروفیل سرعت بدنه جریان غلیظ در شرایط بستر متحرک. پژوهش آب ایران, 12(1), 103-112.
MLA
اعظم شریف نژاد; سید محمود کاشفی پور; مهدی قمشی. "بررسی آزمایشگاهی مشخصههای پروفیل سرعت بدنه جریان غلیظ در شرایط بستر متحرک". پژوهش آب ایران, 12, 1, 1397, 103-112.
HARVARD
شریف نژاد, اعظم, کاشفی پور, سید محمود, قمشی, مهدی. (1397). 'بررسی آزمایشگاهی مشخصههای پروفیل سرعت بدنه جریان غلیظ در شرایط بستر متحرک', پژوهش آب ایران, 12(1), pp. 103-112.
VANCOUVER
شریف نژاد, اعظم, کاشفی پور, سید محمود, قمشی, مهدی. بررسی آزمایشگاهی مشخصههای پروفیل سرعت بدنه جریان غلیظ در شرایط بستر متحرک. پژوهش آب ایران, 1397; 12(1): 103-112.